موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

مدیر دفتر پرستاری و مامایی پژوهشگاه رویان گفت: اپلیکیشنی (نرم‌افزار) طراحی کردیم که بیماران نابارور با نصب آن می‌توانند آموزش‌های لازم درخصوص نحوه مصرف داروها را بگیرند و کمک می‌کند زوج‌های نابارور بیماری خود را مدیریت کنند.

بیماران نابارور با یک نرم‌افزار می‌توانند بیماری خود را مدیریت کنند

زهرا عزآبادی اظهار داشت: در بیماری ناباروری داروهایی استفاده می‌شود که جدید و خاص هستند و زوج‌ها باید با نحوه استفاده آن ها و فرایند مصرف این داروها آشنا شوند. چنانچه زوج‌ها نتوانند فرایند درمان خود را مدیریت کنند و خللی در نحوه مصرف دارو ایجاد شود، چرخه درمان با مشکل مواجه خواهد شد.

مدیر دفتر پرستاری و مامایی پژوهشگاه رویان گفت: برای اینکه خطای مصرف دارو را برای بیماران نابارور به کمترین حد ممکن برسانیم، تصمیم گرفتیم اپلیکیشنی (نرم‌افزاری) طراحی کنیم که با کمک آن ها نحوه مصرف داروها را به بیماران آموزش دهیم.

وی ادامه داد: در این اپلیکیشن به کمک عکس و فیلم نحوه تزریق داروهای عضلانی و زیرجلدی به بیماران آموزش داده می‌شود. همچنین زنگ هشدار زمان مصرف داروهایی که ساعت استفاده از آن ها اهمیت ویژه‌ای دارد به بیماران یادآوری می‌شود. این برنامه در گوشی‌های تلفن همراه و برخی سیستم‌های عامل شخصی قابل نصب است و به کمک آن درمان بیماران نابارور شخصی سازی می‌شود.

وی بیان کرد: امیدواریم با استفاده از این اپلیکیشن‌ها کمک کنیم تا زوج‌ها مسیر درمان را خود طی کنند و دیگر دغدغه نحوه تزریق دارو را برای بیماران از بین ببریم. همچنین دغدغه‌های مربوط به بخش تزریقات را در مراکز به حداقل برسانیم.

مدیر دفتر پرستاری و مامایی پژوهشگاه رویان در خصوص مشکلات بیمه‌ای بیماران نابارور نیز گفت: در خصوص بیمه بیماران نابارور صحبت‌هایی شده است اما بیمه‌ها نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. تلاش کردیم با مدیران جلساتی را برگزار کردیم و درصدد هستیم بیمه پایه را برای بیماران نابارور هر چه زودتر عملیاتی شود.

گفتنی است بعد از پیمایش ملی سال ۹۸ در کل کشور، مشخص شد شیوع ناباروری کلی در زوج‌های ایرانی ۲۰.۳ درصد است یعنی حدود ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار زوج نابارور در کشور وجود دارد که این آمار، بالاتر از میانگین جهانی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.